In 1982 vonden Hans, Hans en Cees dat het anders kon


In 1982 ontdekten drie mannen een collectie Japanse brillen. Van buitengewoon goede kwaliteit, voor een lage prijs. Opmerkelijk, vonden onze ‘Hansen’. In Nederland betaalde je voor dit soort brillen veel meer. 

Na enig spitwerk kwamen ze tot de ontdekking dat de Nederlandse opticiens behoorlijke marges opstreken.

Geschiedenis van Hans Anders

De Japanse collectie sterkte hen in de gedachte dat dit anders kon. Dus begonnen ze hun eigen brillenketen: Hans Anders. ‘Hans’ omdat de meeste van de oprichters Hans heetten. ‘Anders’ omdat ze het anders gingen doen.

‘Drie geeltjes’ voor een bril

‘Drie geeltjes’ voor een bril

Met hun nieuwe brillenketen pakten zij de ondoorzichtige en prijsstarre brillenmarkt aan. Ze gingen brillen verkopen, in plaats van ‘aanmeten’, waar de Nederlandse opticiens toen nog druk mee waren. Ze maakten ook nog eens flink reclame.

En, hun grootste troef, ze deden iets aan de prijs. Ze vroegen drie geeltjes, oftewel 75 gulden, voor elk montuur in hun winkel. Het is voor het eerst dat een optiekketen zo helder communiceert over prijzen.

winkel hans anders 1982
winkel hans anders 2022